Alla inlägg under maj 2008

Av Mary - 17 maj 2008 14:48

Förberedelsetid: 20 min Tillagningstid: 10 min Färdigt på: 1 tim 50 min
Ingredienser

1 msk svarta kardemummakärnor
1 st ekologiskt ägg

3 dl mjölk
50 g färsk jäst
1.5 dl strösocker
0.5 tsk salt
150 g smör, rumsvarmt
1.2 l vetemjöl special


Fyllning:
100 100 g mjukt smör
1 1 dl strösocker
2 2 msk malen kanel
sockerlag till pensling (2 delar socker/ 1 del vatten)
1 1 msk svarta kardemumma kärnor
1 1 dl strösocker


Gör så här

1. Mal kardemummakärnor fint i en mortel och värm med mjölken tills den är ljummen, 37 grader.

2. Smula ner jästen i en bunke och blanda med mjölk. Rör om tills den löst sig och tillsätt därefter strösocker, salt, mjukt tärnat smör och ägg.

3. Tillsätt vetemjöl, lite i taget och arbeta samman till en smidig deg. Jäs degen under bakduk i bunke till dubbel storlek, i cirka 40 minuter.

4. Stjälp upp degen på ett mjölat bakbord.

5. Dela degen och kavla ut en halva i taget till en stor rektangulär platta, cirka 0,5 centimeter tjock.

6. Blanda smör, strösocker och kanel till en krämig fyllning. Bred smörkrämen på de kavlade plattorna.

7. Vik ena långsidan mot den andra till ett dubbelvikt ark.

8. Skiva arket i 4 centimeter tjocka remsor och skär ett snitt som går nästan helt igenom så att det ser ut som ett par byxor.

9. Vrid/snurra varje byxben åt olika håll och vrid ihop till en knut och lägg knutarna på en plåt med bakplåtspapper.

10. Låt dem jäsa under bakduk till dubbel storlek, cirka 40 minuter. Sätt under tiden ugnen på 200 grader varmluft.

11. Grädda bullarna gyllene i cirka 10 minuter.

12. Pensla bullarna med sockerlag och strö över fint krossad kardemumma blandat med strösocker.


Av Mary - 17 maj 2008 14:44


Ingredienser

2 st ekologiska ägg
2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
0.5 dl matolja
1 dl ljus sirap
2 dl vetemjöl
1 dl kakao av god kavlitet
1 tsk bakpulver
1 st nypa salt
100 g mörk kvalitetschoklad 70%
Vispgrädde och färska bär till garnering


1 sats blir 16 stycken muffins.


Gör så här

1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt.

3. Smält smöret, häll i matolja och sirap, blanda det med äggsmeten.

4. Blanda vetemjöl, kakao, bakpulver och salt och vänd försiktigt ner det i smeten.

5. Hacka chokladen och smält den i ett vattenbad (i en skål över kokande vatten) och blanda den med smeten.

6. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt och fyll formarna till 2/3 med smet.

7. Grädda dem i mitten av ugnen i cirka 12 minuter. Muffinsen sjunker ihop i mitten när de tas ut. Låt svalna.

8. Garnera med en klick lättvispad grädde och färska bär.

Av Mary - 17 maj 2008 13:47
Hot Comments


Givetvis gratta min gamla gymnasiekompis Linda som fyller ...år idag. Vi skriver inte längre någon siffra...


Pussar & kramar till dig från oss alla!


Av Mary - 17 maj 2008 13:45
Hot Comments

Just det, guldsmeden ringde David igår och ringarna är klara för provning innan stenar sätts in. Vi får åka dit i veckan, idag hinner vi nog inte!


Av Mary - 17 maj 2008 13:38

Vad är det som händer egentligen?? I den här takten kommer jag inte ha ett hårstrå kvar till dopet på lördag! Det får bli huckle eller nåt... Innan jag blev gravid tappade jag vääääldigt mycket hår, jag har aldrig haft så tjockt och fint hår som när jag var gravid och nu bara faller det av! Imorse när jag skulle schamponera det så fick jag en rejäl chock! Har jag kvar hälften av hårstråna så är jag rädd för att jag överdriver en smula...

: (

Jag ska till frisören på tisdag, hoppas hon kan hitta på någon bra frisyr och komma med lite tips. Jag visste innan att det kunde bli så här, men trodde nog inte att det skulle bli så mycket...

Av Mary - 17 maj 2008 13:32

Sedan en tid tillbaka så har Matheo börjat med ett nytt beteende. Precis när man tror att man börjat få lite rutiner och vet vad han vill när

han gråter... Nu har han börjat gallskrika! Och är helt otröstlig,

det finns inget som kan trösta honom, han somnar av ren utmattning! Innan har det gått hur bra som helst att natta honom i sängen och han ligger där tills han somnar, men nu ska han somna i mitt knä. En riktig mammagris är vad han är.

Varför kan han inte bara förstå att han är trött?!?!

Av Mary - 16 maj 2008 21:57

Matheo bara 3 veckor gammal


Matheo solo 3 settimane

Av Mary - 16 maj 2008 09:31

Vaknade upp som vanligt vid halv sex-tiden av att Matheo låg i sin säng och pratade med sig själv, ute regnade det som tusan! Vi låg kvar i sängen och mös lite tills Matheo tröttnade och ville gå upp.

Jag har hunnit med att äta frukost, byta på Matheo och klä honom, gett Stella mat, pratat i telefon, varit ute med Stella och nu sitter jag och väntar på att klockan ska bli halv elva så jag kan gå och träna med Mireya... Blev ju ingen träning igår så idag måste vi iväg, får se vad det blir för nåt.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards