Alla inlägg under augusti 2008

Av Mary - 5 augusti 2008 08:13

Om vädret ska fortsätta så här så måste jag iaf införskaffa ett papraply! Regnet verkligen öste ner från klockan 5 igår eftermiddag och har ännu inte slutat... Vinden gjorde så att det var svårt att sova t.o.m

Helst skulle man bara vilja sitta inne och mysa i soffan och se på film eller nåt! Men det går ju inte när man har hund... Som tur är är hon inte alltför förtjust i regn och rusk heller, det är nästan man får tvinga ut henne för att hon ska göra sina behov. Det blir iaf inga långprommenader idag, David försökte ta ut henne för morgonkissen men hon stog bara kvar i porten och slet och ville gå in igen utan att sätta tassarna i den blöta asfalten. Jag kanske skulle ta och köpa full mundering till både henne och mig? Matheo sitter ju säkert i vagnen under regnskyddet...


Av Mary - 4 augusti 2008 23:39

Språkets utveckling kan variera mycket mellan olika barn. De nedan angivna värdena kan dock ses som riktmärken.


4 månader

Regagerar på välkända röster.

Härmar ansiktsrörelser/ grimaser.

Kommunicerar mest via skrik/ gråt.



8 månader

Skrattar som svar på skoj.

Använder gester, ögonkontat och olika ljud.


12 månader

Använder gester, grimaser, ögonkontakt och ljud.

Kan börja säga första ord.

Experimenterar med ljud.


18 månader

Säger "Hej" eller "Hejdå" på uppmaning.

Säger enkla ord och pekar.

Tittar på personen barnet talar med.


24 månader

Kan 200 – 300 ord.

Pekar på t ex öra, öga och näsa på uppmaning.

Använder 2 – 3 ords meningar.

Säger "tack" på uppmaning.

Säger ofta "Nej".

Använder "jag" och "min/ mitt" ofta.

Härmar ord.

Säger ord på uppmaning när man pekar i bilderbok.


3 år

75-80% av språket är förståeligt.

Talar meningar på 3-5 ord.

Hoppar över ord ibland.

Gillar att lyssna på sagor, helst en välkänd som läses exakt likadant varje gång.

Gillar att sjunga enkla sånger.

Kan svara på frågan om barnet är "flicka eller pojke"


4 år

Kan lära sig att känna igen bokstäver och skriva namn.

Kan känna igen ord i enkla böcker eller på skyltar (T ex STOPP).

Kan räkna 1-7 saker högt.

Bildar relativt komplexa meningar.

Kan lära sig namn, adress och telefonnummer.

Gillar att sjunga, rimma och säga påhittade ord.

Kan följa instruktioner i flera led, även utan sammanhang "Gör det och därefter gör det".


5 år

Känner igen färgerna (röd, gul, blå, grön, svart).

Förstår att Sagor har "början", "mitten" och "slut".

Förstår att böcker läses från vänster till höger.

Gillar att berätta egna berättelser.

Gillar gåtor och skämt.

Lär sig några bokstäver och siffror

Av Mary - 4 augusti 2008 23:35

Motorikens utveckling kan variera mycket mellan olika barn. De angivna värdena nedan kan dock ses som riktmärken.


4 månader

Kan hålla upp huvudet när barnet hålls rakt.

Kryper upp på armar när det ligger på mage.

Rullar från sida till ryggläge.

Sträcker sig efter, och når, saker.

Sitter med stöd.

Fokuserar blicken som en vuxen.


8 månader

Rullar runt.

Kan sitta upp.

Börjar krypa.


12 månader

Står själv.

Lär sig gå, men kryper ofta snabbare än det går.

Kan öppna burkar/ lock.

Dricker ur mugg/glas.

Kan börja utveckla höger-/ vänsterhändhet.


18 månader

Står själv och kan sätta sig själv.

Går och bär på saker.

Går utan stöd.

Vinkar hej/ hejdå.

Klappar händerna.


24 månader

Går/ springer säkert.

Kan äta med sked.

Kan dricka med sugrör.

Tvättar händerna själv.

Kan rulla bollar.

Plockar upp leksaker från golvet utan att trilla.

Härmar vuxna.

Börjar klä på sig själv.


3 år

Kan ofta gå på toaletten med viss hjälp.

Kan rita en ring och en fyrkant.

Kan ta på sig skorna, dock ej knyta (väljer inte alltid "rätt fot").


4 år

Använder sked, gaffel och kniv.

Klär på sig själv utan mycket hjälp.

Går rakt fram på linje.

Hoppar på ett ben.

Cyklar trehjuling.

Hoppar över objekt 10-15 cm.


5 år

Kastar boll över huvudet.

Fångar boll efter studs.

Kan klippa papper efter linje.

Handdominans (vänster/ högerhänthet) är utvecklad.

Gillar att prova nya saker och ta risker.

Av Mary - 4 augusti 2008 23:06

På torsdag blir Matheo 7 månader och jag håller på att vänja honom vid riktig mat. Jag började ju ge honom smakportioner från han var 5 månader, men han fick inte varje dag och åt inte särskilt mycket. Nu äter han riktig mat oftast till mellanmål, lunch och middag sen ammar jag honom på natten när han vaknar och på morgonen. Ibland händer det att jag byter ut något mål under dagen till amning.


Det är både positivt och negativt att börja med riktig mat... Det var så enkelt förut, man hade ju alltid maten med sig och behövde inte fundera så mycket på vad, hur, när o.s.v Nu måste man köpa/göra/planera och det blir ganska grisigt må jag säga... Det blir ett par klädbyten per dag. Han har börjat spotta maten när han inte vill ha mer, även vattnet när han dricker... Stella har råkat illa ut, hon fick mat på sig som hon iofs gärna åt upp.


Matheos favoriter:

Glass är överlägset!

Persika

Banan och passionfrukt

Gröt gärna med frukt till

Majs

Spagetti och köttfärssås


Matheo tycker inte så mycket om:

Potatis

Blomkål

Broccoli


Vi jobbar på med maten, sist vi var på BVC så sa de ju att hans viktkurva inte längre stämde med längdkurvan, den hade gått ner. Så vi skulle komma tillbaka dit igen efter en månad och se så han går upp igen.


Här är lite riktliner vad gäller längd och vikt hos barn:


     Ålder                                        Vikt i kilo             Längd i cm

4 månader                                        4-8                         58-70

8 månader                                        6-10                       63-76

12 månader                                      7-12                       68-82

18 månader                                      8-14                       69-89

24 månader                                      9-16                       76-100


När vi var och vägde Matheo så vägde han 7,5 kilo och var 67, cm lång så det är inom gränsvärdena iaf... Och då var han 6 månader och 21 dagar.


Av Mary - 4 augusti 2008 22:57

Idag skulle jag jobba några timmar på eftermiddan och David skulle ta hand om Matheo. Matheo vaknade som vanligt 4 gånger under natten och ville gå upp när klockan var 7. Jag klädde på oss och gav Stella mat som vanligt och gick sedan ut på morgonprommisen. Matheo var vaken hela tiden och slumrade till några minuter innan vi kom in, så fort vi kom innanför porten så vaknade han som vanligt, mamsen ska inte få ta det lite lugt eller hinna med något annat minsann... Jag försökte få honom att sova efter att vi lekt och jag jagat bort honom från Stellas matskålar, som är vääääldigt intressanta. Men han vägrade sov trots mycket ögonkliande och protesterande. Så fort jag försökte lägga honom skrek han som en tok! När jag försökt i över en timme så somnde hn äntligen, lagom till när David kom hem och jag skulle gå. Jag var borta i 3 timmar och när jag kom hem igen så sov Matheo fortfarande!!!! Så länge har han aldrig sovit förut, vissa har det lätt att ta hand om honom... Orättvist!!!

Av Mary - 4 augusti 2008 19:44
Hot Comments


För de fina kläderna jag fick i söndags. Pössar & kramar från Matheo!

David radera korten jag tog på er i söndags... Suck! Jag tror t.o.m att jag lyckades få till några riktigt bra med skärpa o allt...

Av Mary - 3 augusti 2008 19:38

Idag när jag var och handlade mat så fick Matheo åka kundvagn för första gången. Jag kan inte beskriva hur skönt det är att jag kan sätta honom i den, det underlättar verkligen shoppingen! Tidigare har jag haft honom i vagnen och bara kunnat handla så mkt som får plats i en korg när jag är och handlar ensam med honom. Det är tusen gånger lättare när David är med och kan ta hand om Matheo och barnvagnen.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5
6
7
8
9 10
11 12 13
14
15
16 17
18
19 20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards