Alla inlägg under augusti 2009

Av Mary - 25 augusti 2009 18:58

Idag när vi kom till förskolan samlades vi på gården för lek. Matheo fick tag i en av fröknarna och byggde sandkakor och brydde sig inte om mig för fem öre. Han satt med ryggen mot mig och kastade sand och lekte med de andra barnen som satt runt i kring. Sedan fick han syn på de lite större barnen att de sprang omkring med rosa små docksulkys! Det var spännande! Han fick tag i en och släppte inte taget om den förrän det var dags att gå in för samling och lunch. 

När vi kom in så bjöds det på kycklinggryta och ris, Matheo tyckte väl att det var så där. Själv tog jag en stor portion och betalade 25 kronor i lunchburken, prisvärt tyckte jag för en "hemlagad" lunch!! Efter lunch var det dags för den fruktade sovstunden. Alla barnen varvade ner och gick in i lekrummen som var omgjorda till sovsalar. De lite mindre barnen somnade direkt och även de som gått ett tag på dagis, de nya lite äldre barnen däremot var inte alls sugna på att sova på beställning! Givetvis tillhörde Matheo en av dem. När det gått ca 20 minuter så kom jag och den ena fröken överens om att det inte var någon idé, Matheo skulle aldrig somna, och jag packade ihop våra saker och gick hem. Det blir ett nytt försök med sovstund imorgon.

Av Mary - 24 augusti 2009 11:37

Klockan 9 i morse var vi på inskolning på Grodan. Matheo tyckte det var jätte spännande och stod och tittade på de större barnen som lekte på gården. Vi gick in efter ett tag och där fanns en liten korg och avhängningsplats reserverad till Matheo. Vi hängde av oss där och gick vidare in på avdelningen. Matheo hittade genast telefoner, mega bloks och lekte för fullt. Han hade lite svårt med de mindre barnen, han plöjde sin väg till alla leksakerna. Även fast han är bland de äldsta barnen så är han inte störst, men när han kommer springandes på stadiga ben mot en som precis håller på att lära sig gå så är det lätt hänt att någon ramlar... När jag såg de minsta så är jag väldigt nöjd med vårt beslut att låta Matheo börja nu istället för i januari i år, han hade varit alldeles för liten då.



Vi gjorde inte särkilt mycket, barnen fick bekanta sig med nya miljön, fröknarna och de andra barnen. I morgon blir det andra bullar, då ska vi äta lunch och vila/sova där. Ska bli spännande att se hur det ska gå, Matheo kan ju ha lite svårt att somna bara så där... Vi har en grannfamilj i huset som går på samma avdelning och en familj som hade inskolning på samma förskola men en annan avdelning, det är skoj! Bara flickor!

Av Mary - 22 augusti 2009 11:59

I dag åkte vi till Sickla för att hitta ett par höstskor till Matheo. Vi åkte tidigt och tyckte att vi var smarta innan det blev mycket folk. Den butiken vi skulle till var det totalt kaos i, alla Nackas barnfamiljer var där och skulle ha skor till dagis- och skolstarter. Vi fick vänta på vår tur i säkert 30 minuter, men det var det värt för dessa helt bedårande skorna! Pappa David har exakt lika dana fast vita, hur gulligt som helst! Sedan köpte vi även ett par vinterkängor i Gore tex, han ska inte bli blöt och frysa om tossingarna vår son inte! Hel och ren ska man vara!

Av Mary - 19 augusti 2009 20:43

I morse satte jag Matheo i cykelsitsen och hojade iväg ner till farmor. David skulle på fisketur med gudfar och Micke på Värmdö och hade lämnat Stella i ottan hos mormor och morfar. Vi hade förberett med sitsen, alla inställningar och hjälm i går kväll så det var bara att på med hjälm och spänna fast honom. Eller bara och bara, det var inte så bara, den där hjälmen var inte särskilt poppis kan jag säga! Och inte Matheos skrik bland grannarna heller när jag skulle få på den, men när vi väl var på rull så gick det bra. Då satt han och pratade, pekade, klappade mig på ryggen och var nog ganska nöjd med cykelturen. Själv var jag rätt trött och frussen när jag kom till jobbet... Tog ett par timmar och en cappuchino så hade jag fått upp värmen men inte riktigt humöret. Känner mig trött i kroppen och vill bara gå och lägga mig...

Av Mary - 17 augusti 2009 20:47

...för pappa idag. Det var informationsmöte på Grodan och pappa David gick dit, vi fick reda på en hel del och fick en massa papper som ska fyllas i till personal och stadsdelsförvaltning. Nu måste vi finula ut vilka tider Matheo ska gå i förskolan... Allt verkade bra och David verkade också tycka om den förskoleläraren som jag hade pratat med i telefon med i förra veckan. Vi får se på måndag hur det ska gå för Matheo första dagen på Grodan! Nu är förberedelserna i full gång, och jag hoppas verkligen att allt hinner ordna sig innan det är dags för inskolning.

Av Mary - 15 augusti 2009 23:04

Så här goda kräftor åt vi när gudfar Daniel och Carro var på besök!

Av Mary - 11 augusti 2009 21:05

Idag damp första räkningen ner för Matheos förskoleplats, hela 325 kronor ska vi betala för augusti... Jag ringde och pratade med förskolan igår för att få reda på lite mer om inskolningen. Det kommer bli så att jag följer med honom den 24 när han börjar och är med under hela dagen mellan kl. 9-14, sen håller vi på så tills de tycker att det går så pass bra och de tycker han är inskolad och klar. Jag trågade hur lång tid det brukar ta och hon jag pratade med ville inte riktigt säga men ca en vecka om inget händer kom vi fram till tillslut. Det blev avdelningen Grodan och den ligger tydligen i vårat hus, jag trodde att det skulle bli förskolan bakom parkeringen men det blev det alltså inte. Det finns två förskolor med samma namn på två olika adresser, därav förvirringen... Så nu kommer vi verkligen att kunna fira ner honom i en lite korg från balkongen... 

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5 6
7
8 9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards