Alla inlägg den 11 maj 2009

Av Mary - 11 maj 2009 20:29

Jag har länge funderat på att Matheo ska få hemspråk (om möjlighet finns förstås). Jag har nu googlat runt lite och det här är vad jag hittat, citat:


"Barn och ungdomar som har ett annat modersmål än svenska kan få modersmålsundervisning i grundskolan från och med förskoleklassen, i särskolan, gymnasieskolan och gymnasiesärskolan. För att ha rätt att delta måste eleven använda sitt språk varje dag hemma och ha grundläggande kunskaper i språket. Anmälan till undervisningen sker i den egna skolan.

Ditt barn har rätt till modersmålsundervisning om minst en förälder har ett annat modersmål än svenska och använder detta i sitt dagliga umgänge med barnet.

Modersmålsundervisning i grundskolans år 8-9 är ett betygsgivande ämne. Bedömningen av år 9 ska alltid utgå ifrån det nationellt utsatta målet och betygskriterier som finns i modersmålets kursplan.

Kontakta skolan om du vill veta mer".


Detta måste ju betyda att Matheo kan få lära sig italienska?? Jag ska ringa stadsdelsförvaltningen och få lite mer tips...


Italienska flaggan - Alghero, Sardinien, Italien - Italien

Av Mary - 11 maj 2009 17:33

...ligger det en del nya filmer under "Matheo videos".

Av Mary - 11 maj 2009 17:15

...hemma hos familjen Sica. Mireya var på besök och pappa kom hem tidigare från jobbet, kan vi ha mycket roligare en helt vanlig måndag??? Tänk vad man missar när man lämnar bort barnen på dagis!!

Av Mary - 11 maj 2009 12:00

Idag kom morfar över och vi tog oss en tur ner till Aspuddsparken för att kika på lite djur. Stella fick följa med och hon hade lite svårt att slappna av till en början, men när hon väl fick lukta lite på getterna så kunde hon ta det lite lugnt. Hönorna som sprang omkring var också väldigt spännande! Mathe gillade nog hästarna och kaninerna mest. Han är inte ett dugg rädd och vill gärna klappa och mata (fastän man inte får). Jag var lite besviken, minigrisarna var inte där, eller så låg de kanske och slappade inne i stallet dit man inte får gå... Hmmm, får bli ett återbesök!

Bilder kommer...

Av Mary - 11 maj 2009 10:46

Jag har fått lite kritik att jag inte skrivit så mycket på sista tiden. Anledningen är väl så enkel som att det finns för lite tid... Jag ska bättra mig och har många inlägg att skriva och bilder att lägga upp!! Tålamod...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14 15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards